10 ting der øger din risiko for stress og depression, og som du med fordel kan holde op med at gøre.

Kan du tåle en lille provokation?
Når ting vendes på hovedet, bliver de nogle gange mere tydelige.

Her er 10 ting du kan gøre for at få stress og depression.
Og altså også 10 ting, som du med fordel kan arbejde på at ændre for at få det bedre.
Læs hele bloggen med de 10 punkter her:

10 ting der øger din risiko for stress og depression, og som du med fordel kan holde op med at gøre.

Kom af med den dårlige samvittighed

Får du ofte dårlig samvittighed?

Over noget du har gjort eller sagt ?
Over at bruge tid på dig selv?
Over at sige nej til noget ?
Over måden du er på ?
Over noget du synes, at du gør dårligt?
Eller ikke får gjort?

Nogen gange kan selvbebrejdelserne stå i kø, og i kølvandet kommer den dårlige samvittighed.
Men hvor kommer den egentlig fra?
Hvad er det, der fremkalder den ikke særligt rare følelse?
Og hvordan kommer du af med den?

Følelsen fremkaldes af tanker. Det du tænker om noget, som fx ” jeg burde ikke ha gjort ……… ” eller ” hvorfor gjorde jeg ikke…….. ”  de tanker stimulerer en følelse af vrede, irritation, ked af det, flovhed, skam, – og noget af det kalder vi dårlig samvittighed.

Dårlig samvittighed kommer, når du går imod et værdisæt. Du tænker, at du gør noget forkert. Værdierne kommer primært to steder fra, og det er vigtigt, at du finder ind til hvilken af stederne, det handler om i hvert enkelt tilfælde.

1. Den kommer fra dine forældre eller andre fra din barndom. Det er deres værdisæt, som du er gået imod. De satte nogle regler op, de skældte dig ud, de kommenterede det, du gjorde, og ud fra alt det har du optaget deres eller dele af deres værdier i dig.
Men det er jo ikke nødvendigvis dine værdier i dag. Det har du bare ikke opdaget. Stemmen kommer spontant, og du hører den som en sandhed.

2. Det er din egen værdi. Du går imod noget, som er vigtigt for dig, eller du gør noget, som er imod dine værdier. Husk i dette tilfælde at tjekke at det er DINE værdier og ikke andres, som du er kommet til at ligge under for.

Og hvad kan du så gøre ved det?
Første skridt er som sagt at blive bevidst om, hvad det er, der sker. hvilke værdier er på spil og hvor kommer de fra.
I første tilfælde så forestil dig at du giver værdien tilbage til rette vedkommende. Luk øjnene og se vedkommende foran dig.
Sig tak for lån, men den er altså ikke min værdi mere. Jeg tillader mig nu at gøre det, som jeg synes er rigtigt.

I andet tilfælde så er den dårlige samvittighed en besked til dig om, at du ikke er tro overfor dig selv. Og det koster.

Hvis det er noget som er sket i fortiden, så lær af det. Hvad kan jeg gøre en anden gang, så jeg er tro overfor det, som er vigtigt for mig.
Men uden selvbebrejdelser.

Hvis det er noget, som du er midt i, – fx så synes du måske, at du er for lidt sammen med dine børn, – så find ud af, hvad du kan gøre ved det. Noget i din hverdag skal der ændres på.  – rutiner, arbejstimer, arbejdsplads, planlægning af fritid o.s.v.
Og hvis du ikke kan ændre på noget, så sæt dig selv fri. Du er ikke herre over alting, og du gør det bedste, du kan.

Dårlig samvittighed tærer på din energi og er ikke godt for noget, så jo før du stopper op, identificerer vad det handler om og ændrer på det, der skal ændres, des bedre.

Se min video her om hvad Lotte fandt ud af med sin dårlige samvittighed:
video om dårlig samvittighed

Kunne du tænke dig lidt flere redskaber til, hvad du kan gøre,
hvis du føler, du sidder fast i dit liv,
så kan du her få “5 trin til mere overskud, glæde og plads til dig”

Klik her:    5 trin til mere overskud, glæde og plads til dig

Tilbage til hjemmeside